Temat: Rodzaje oddziaływań.
Lekcja przygotowana na podstawie książki "Przyroda z pomysłem" wydawnictwa WSiP.
Lekcja prowadzona metodą warsztatową - 4 grupy wykonują 4 doświadczenia.
1. Oddziaływania elektryczne.
Przeczytaj:
Już w
starożytności greccy uczeni zaobserwowali, że bursztyn potarty suknem przyciąga
skrawki słomy i drewna. Bursztyn w starożytnej Grecji nazywano elektronem,
dlatego oddziaływanie, które zachodzi po zbliżeniu potartego bursztynu do
skrawków wymienionych substancji nazywamy oddziaływaniem elektrycznym.
Naelektryzowane ciała mogą się przyciągać lub odpychać. Zależy to od ładunku
elektrycznego, jakim są naładowane.
Doświadczenie:
Elektryzowanie
balona i włosów.
Nadmuchaj
balon. Przytrzymaj zatkany wylot powietrza ręką i potrzyj balon
o włosy kilkakrotnie. Następnie odsuń go na jakąś odległość od włosów.
Co się z nimi dzieje (najlepszy efekt na włosach średniej długości J)?
o włosy kilkakrotnie. Następnie odsuń go na jakąś odległość od włosów.
Co się z nimi dzieje (najlepszy efekt na włosach średniej długości J)?
Uwaga!
Zapisz w zeszycie:
„Doświadczenie: balon + włosy
Obserwacje: ………………
Wnioski: ……………………”
Zapisz
obserwacje i wnioski!
Zapisz w zeszycie:
Oddziaływania
elektryczne mogą zachodzić na odległość.
2. Oddziaływania grawitacyjne
Przeczytaj:
Prawo powszechnego ciążenia odkrył i opisał Isaac Newton.
Legenda głosi, że na siedzącego pod jabłonią Isaaca spadło jabłko. Wtedy zdał
sobie sprawę z tego, że upadek jabłka na Ziemię jest spowodowany oddziaływaniem
grawitacyjnym. Uznał, że podobne oddziaływanie występuje między Słońcem a
planetami oraz między Ziemią a Księżycem. Mówimy, że miarą oddziaływania między
ciałami jest siła. Ziemia oddziałuje na wszystkie ciała siłą grawitacji.
Przyciąga, np. drobiny powietrza, tworząc atmosferę ziemską. Dla uczczenia
odkryć Newtona siłę wyrażamy w jednostkach zwanych niutonami (oznaczanych dużą
literą „N”).
Doświadczenie:
Wykonaj doświadczenie ze strony 106 w podręczniku. (polega na upuszczeniu dwóch kartek - jednej płaskiej, drugiej zgniecionej w kulkę i mierzeniu czasu ich spadania)
Uwaga! Zapisz w zeszycie:
„Doświadczenie str.
106
Obserwacje: ………………
Wnioski: ……………………”
Zapisz obserwacje i wnioski!
Zapisz w zeszycie:
Wszystkie ciała wokół nas podlegają oddziaływaniu
grawitacyjnemu.
Siła jest miarą oddziaływania między ciałami. Jest wyrażana w niutonach (N).
Siła jest miarą oddziaływania między ciałami. Jest wyrażana w niutonach (N).
3. Oddziaływania mechaniczne.
Przeczytaj:
Oddziaływania
mechaniczne powodują zmianę prędkości ciała lub wywołują odkształcenia. Im
większe oddziaływanie (czyli większa siła) tym większe wywołuje ono skutki –
mocniej przyspiesza (lub zwalnia ciało) lub silniej go odkształca. Przykłady
takiego rodzaju oddziaływań to odbijanie piłki lub struganie drewna.
Doświadczenie:
Odkształcanie
papieru.
Przyłóż
kartkę do maszynki odkształcającej papier i uruchom maszynkę (zacznij kręcić
korbką). Co się stało z papierem? Czy da się powrócić do stanu poprzedniego?
Uwaga!
Zapisz w zeszycie:
„Doświadczenie: odkształcanie kartki
Obserwacje: ………………
Wnioski: ……………………”
Zapisz
obserwacje i wnioski!
Zapisz w zeszycie:
Podczas oddziaływania
mechanicznego musi wystąpić bezpośredni kontakt oddziałujących ciał.
Oddziaływanie mechaniczne wywołuje odkształcenia lub ruch/zmianę prędkości
ciała.
4. Oddziaływania magnetyczne
Przeczytaj:
Magnes to
ciało lub urządzenie wytwarzające pole magnetyczne. Chińczycy pierwsi
wykorzystali pole magnetyczne Ziemi do wyznaczania kierunków geograficznych.
Umieszczali oni na powierzchni wody podłużny magnes
i obserwowali jego ustawienie. W ten sposób stworzyli pierwszy kompas.
i obserwowali jego ustawienie. W ten sposób stworzyli pierwszy kompas.
Doświadczenie:
Sprawdzanie
mocy magnesu.
Połóż dwa
magnesy jeden na drugim. Poruszaj jednym z nich. Czy drugi cały czas „trzyma
się” pierwszego? Włóż między magnesy kartkę papieru. Czy nadal poruszając
jednym porusza się i drugi? Powtórz doświadczenie z tekturką, zeszytem, a
następnie książką między nimi. Na końcu włóż między magnesy kilka przedmiotów i
nadal poruszaj jednym z nich. Co obserwujesz?
Uwaga!
Zapisz w zeszycie:
„Doświadczenie: magnesy
Obserwacje: ………………
Wnioski: ……………………”
Zapisz
obserwacje i wnioski!
Zapisz w zeszycie:
Oddziaływania
magnetyczne mogą zachodzić na odległość.
Zdjęcia dzieci przerobione specjalnie w celu ochrony ich prywatności.
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuńFajny artykuł.
OdpowiedzUsuń